in balans tijdens Corona

Gepubliceerd op 13 januari 2021 om 15:12

Angst voor coronabesmetting, de drukte van het thuiswerken, eenzaamheid, piekeren, relatiestress: het zijn voor veel van ons serieuze onderwerpen, waar we sinds maart vorig jaar meer dan anders onder gebukt gaan.

 

Wat waren we opgelucht toen we na de schok van de eerste lockdown afgelopen zomer een klein stukje van ons oude leven weer terugkregen! Weer een terrasje pakken, vrienden en familie ontmoeten, sporten, uit eten, één of meer dagen weer terug naar het werk, soms een klein feestje. Natuurlijk werden we nog steeds geconfronteerd met allerlei maatregelen, maar we waren op de goede weg, en dat maakte dat we het beter vol konden houden en soms misschien zelfs wel even konden vergeten. 

 

Helaas duurde de opluchting niet lang. We gingen een tweede, serieuze lockdown in. En met het toenemen van het aantal besmettingen stak ook de angst, het piekeren, de eenzaamheid weer de kop op. Maar ook de vertwijfeling en de moedeloosheid. Want hoe lang zou dit nog gaan duren? Houden we dit wel vol? We zijn “Coronamoe”, snakken naar een omhelzing, naar contact, naar een sprankje luchtigheid en naar elkaar. Het virus met al haar gevolgen drukt zwaar op onze gemoedstoestand. Veel mensen vinden het echt moeilijk om in balans te blijven, om positief te blijven, om zich niet lamgeslagen, angstig en ongelukkig te voelen onder de huidige situatie. En logisch, want de maatregelen tegen corona bepalen niet alleen het openbare leven, maar ook en misschien wel vooral, ons privéleven. De impact is enorm. En het duurt vele malen langer dan we hoopten. 

 

Juist daarom is het belangrijk dat we weten hoe we in balans kunnen blijven. Hoe we het midden vinden tussen tussen het grote, vaak overrompelende wereldnieuws waarin je je als individu machteloos kan voelen, en je eigen kleine, dagelijkse situatie. Hoe gaan we om met het met onze angst voor besmetting. Hoe houden we het thuis gezellig als we weer meer op elkaar zijn aangewezen. 

 

Goed communiceren is het antwoord. Met anderen, maar te beginnen met jezelf. Hiervoor is het nodig dat je weet wat je nodig hebt, wat goed voor je is en wat niet, waar je grenzen liggen, waarom je denkt wat je denkt en voelt wat je voelt. Dat klinkt makkelijker dan het is, want we gaan maar al te vaak aan onszelf voorbij. Omdat we denken dat we nog even moeten volhouden, maar ook en misschien wel vooral, omdat we niet goed weten wat nou precies nodig hebben, wat goed voor ons is en waar onze grenzen werkelijk liggen.

 

Verbindende communicatie geeft je hiervoor hele duidelijke handvatten. Het legt uit wat het verband is tussen jouw gedachten, jouw gevoelens en jouw werkelijke behoeften, dat wat jij nodig hebt om een gelukkig mens te zijn. Als je dat verband eenmaal weet is het zoveel eenvoudiger om goed voor jezelf te zorgen, om met liefde en respect naar jezelf te kijken. Het brengt je rust en geeft je zelfvertrouwen. In een situatie waarin we niet onze omstandigheden kunnen managen, krijgen we weer grond onder onze voeten als we weten hoe we, ook nu, onszelf kunnen managen.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.