Training: verbindend communiceren met jezelf

 

Onze gedachten en gevoelens beïnvloeden ons dagelijks leven. Ze kunnen ons stimuleren en inspireren, maar helaas ook belemmeren en ontmoedigen. Daarnaast kunnen gedachten en gevoelens elkaar ook nog eens versterken, zowel op een plezierige als onplezierige manier.

 

We kunnen aardig in de war raken door alles wat we denken en voelen, en soms lopen we ook vast in de omgang met onszelf. Om jezelf weer in beweging te krijgen is het nodig dat je begrijpt waarom je doet zoals je doet, maar dat is niet altijd makkelijk. 

 

Om jezelf te begrijpen moet je verbinding met jezelf maken. Dit doe je door op een positieve en ondersteunende manier met jezelf om te gaan. Dat betekent dat je openstaat voor wat er allemaal binnen in jou gebeurt. Dat je luistert naar wat je zegt en denkt, dat je kijkt naar wat je voelt, en het betekent vooral dat je weet en begrijpt wat voor jou belangrijk is en hoe je dit jezelf kan geven. 

 

De methode van verbindende communicatie laat zien hoe je op een zachtaardige en zeer doelmatige manier in verbinding kunt komen met jezelf. Verbindende communicatie gaat over de samenhang tussen jouw gedrag, gevoelens en gedachten enerzijds, en jouw diepe en wezenlijke verlangens en behoeften anderzijds. 

 

Als we bijvoorbeeld negatief over onszelf denken, dan voelen we ons daardoor niet fijn. Dit heeft ook invloed op hoe we doen. Als we onze gedachten zouden kunnen veranderen in een positief zelfbeeld, dan zouden we ons beter voelen en anders doen, maar dit gaat helaas niet zo eenvoudig. Wat we hierbij vaak over het hoofd zien zijn onze diepere verlangens en behoeften. Weten wat je echt nodig hebt en daarvoor kunnen zorgen, maakt het grote verschil in je goed voelen en je niet goed voelen.

 

In deze training leer je hoe je, niet ondanks maar juist dankzij gedachten en gevoelens, in verbinding kunt komen met jouw behoeften. Door je eigen behoeften te kennen, ontdek je wanneer en waarom je soms uit balans raakt en wat je kunt doen om weer helemaal terug te komen bij jezelf. Aandacht geven aan je behoeften zorgt voor zachtheid, voor verdieping, voor helderheid en voor verbinding met anderen.