Training: verbindend communiceren op het werk

 

Werken voor en met anderen geeft enorm veel voldoening als je elkaar weet te: 

  • motiveren en inspireren,
  • ondersteunen en uitdagen,
  • begrijpen en respecteren.

 

Verbindende communicatie is een eenvoudige en overzichtelijke gespreksmethode, waarmee dit gerealiseerd kan worden. Het leidt je op een gestructureerde manier via gedachten en gevoelens naar dat wat voor jou fundamenteel belangrijk is: jouw kernbehoeften, op basis waarvan je helder, oprecht en respectvol kunt communiceren met anderen. 

 

Deze training gaat over verbindend communiceren met jezelf en over verbindend communiceren met een ander, ervan uitgaande dat het, in het contact met de ander, even belangrijk is om te begrijpen wat er bij jezelf speelt als bij een ander. De training gaat daarom over:

 

  • Hoe krijg je helderheid over je eigen drijfveren en belangen? 
  • Wat verwacht je eigenlijk van jezelf en wat verwacht je van de ander?
  • Wat heb je nodig om goed te kunnen functioneren?
  • Welke veelgebruikte manieren van communiceren versterken het contact met anderen?
  • Welke manieren van communicatie zijn juist verstorend?
  • Hoe maak je, en houd je de verbinding met jezelf en met anderen? 
  • En wat maakt nou precies dat je elkaar wel of niet begrijpt?

 

Het is een actieve training, waarin werknemers leren op een heldere, directe en verbindende manier met elkaar te communiceren, waardoor het bespreekbaar maken en het oplossen van problemen, overleg voeren en samenwerken geen obstakels meer zijn, maar mogelijkheden tot groei en verbetering.

 

Na een uitleg over de gespreksmethode wordt er, aan de hand van casussen en/of praktijksituaties, onder begeleiding geoefend. Zo kan de kracht van verbindende communicatie in dagelijkse situaties worden ervaren.